Drukuj

Premiera spektaklu WESELE

Teatr: Źródło: Teatr FANUM
Fanum
Fanum
Wersja "Wesela" Teatru FANUM zrywa poniekąd z tematyką historyczną i narodowowyzwoleńczą. Teatr świadomie odchodzi od martyrologii nie odrzucając jej jednak zupełnie, pamiętając o niej, lecz nie czyniąc z niej głównej problematyki utworu. W Weselu głównym tematem nie jest społeczeństwo (czy też dwie antagonistyczne grupy chłopów i mieszczan), lecz każda pojedyncza postać – jej psychologia, rozterki, relacje z innymi i samą sobą.

Ważną rolę gra także metafizyka i świat fantastyczny, który zamiast być li tylko komentarzem historycznym, staje się rozbudowaną refleksją dotyczącą psychologii bohaterów.

"Wesele" Wyspiańskiego okrzyknięte jest "dramatem narodowym" głównie przez zawarte w nim wątki historyczne, komentujące dzieje Polski i ukazujące stosunki między ówczesnymi grupami społecznymi. Wyspiański trafnie wypunktował Polaków na tle historycznym i społecznym.

W proponowanej przez FANUM wersji społeczeństwo traci na znaczeniu, zyskują natomiast poszczególni bohaterowie. Nacisk na kontekst historyczny dramatu z jednego z głównych, staje się wątkiem pobocznym stanowiącym odniesienie do psychoanalizy pojedynczych postaci. Znaczenie ma osoba, a nie grupa społeczna, czy naród – i tym samym odwrócona została piramida, którą przez lata zbudowali interpretatorzy Wesela.

Wątek chłopomanii jest punktem wyjścia dla całej osi dramatu. Teatr FANUM rozpatruje to szerokie zagadnienie bardziej jako zderzenie poszczególnych postaci - Czepca z Dziennikarzem, Kliminy z Radczynią, czy Państwa Młodych.

W kontekście relacji chłopów i mieszczan ważną postacią jest Gospodarz. Wywodzący się z mieszczańskiej inteligencji artysta obecnie wżeniony i zasymilowany z chłopami, staje się pomostem łączącym dwa światy w jednej osobie, jest jedynym, prawdziwym mieszczaninem, który szczerze reprezentuje ideę chłopomanii dla innych będącą tylko przelotną modą.

Poprzez skróty tekstowe i eliminację niektórych postaci, "Wesele" staje się dramatem psychologicznym, głęboko zakorzenionym w kulturze i historii Polski, jednocześnie niezwykle współczesnym.

W wersji, którą zobaczyć będzie można na deskach sali „Podlasie” widz nie odnajdzie ani Księdza, ani Żyda – obaj duchowni są idealnymi reprezentantami pewnych stereotypów i sposobów myślenia, lecz mało w nich indywidualności. Podobnie jest z Nosem, który jest tylko personifikacją idei tamtego okresu - przybyszewszczyzny i dekadencji.

W sztuce najważniejsze stały się poszczególne osoby, ich historie, myśli, uczucia i emocje. Podejście do świata metafizycznego w Weselu także różni się od klasycznego – twórcy nie starają się jednak zmienić wydźwięku pojawiających się duchów, lecz jeszcze mocniej zaznaczyć ich cel. Inspiracją do specyficznego podejścia do zjaw, jakie są prezentowane w spektaklu były głęboko zakorzenione w słowiańskim folklorze doppelgangery.

Łącznikiem pomiędzy światem nadprzyrodzonym i realnym jest tu Rachela zyskująca rysy wieszczki, medium mającego kontakt ze światem fantastycznym poprzez poezję.

Nie do końca świadoma swojej mocy napędza akcję spektaklu nie zdając sobie w pełni sprawy ze skutków swoich działań.

24 czerwca 2016, godz. 18.00, premiera spektaklu "Wesele" w wykonaniu Teatru FANUM, Sala widowiskowa "Podlasie" (ul. Sienkiewicza 63). Czas trwania spektaklu: 120 minut (1 przerwa), bilety (normalny/ulgowy): 20/10 zł.
strona główna | e-kultura | kalendarium | relacje | kontakt | linki | stowarzyszenie tutajteraz | polityka prywatności
Copyright 2010 © stowarzyszenie tutajteraz. All rights reserved.
Powered by Projektowanie stron Siedlce
Strona wygenerowana w 0.012 sekund