Drukuj

Bolące miejsce

Wystawy: Maja Pałuska
Wernisaż wystawy Bolące miejsce w Muzeum w Treblince
Wernisaż wystawy Bolące miejsce w Muzeum w Treblince
Wielu twórców niemieckich po 1945 roku unikało nawiązań do historii. Nie odżegnywał się od nazistowskiej przeszłości Ansalem Kiefer, który w swoich obrazach dotykał bezpośrednio wojennego jądra urazu. Szukał odpowiedzi na pytanie jak można malować pejzaż po którym przejechały czołgi. Następnie przedstawiał go jako traumatycznie doświadczony, smutny, spalony. Pod odwróconymi, narodowymi mitami ukrywał doświadczenie tragiczne, upadłej i zdegenerowanej niemieckości.

W pewnym sensie analogiczny problem - stworzenia malarskiej narracji o miejscu naznaczonym piętnem śmierci - postawiła sobie czwórka artystów z Siedlec zrzeszonych w grupie "Ławeczka". Materializacją tej koncepcji stała się wystawa pt: "Cisza pamięci" zaprezentowana w Muzeum Walki i Męczeństwa w Treblince w dniu 18 marca 2012 roku. "Pamięć o Zagładzie narodu żydowskiego,(...) należy kultywować na różne sposoby. Jednym
z nich jest sztuka (...)." pisał kierownik Mu
Wernisaż wystawy Bolące miejsce w Muzeum w Treblince
Wernisaż wystawy Bolące miejsce w Muzeum w Treblince
zeum w Treblince. ?(...) Staramy się dać świadectwo tego, że pamiętamy i wyraz protestu przeciwko temu, co tam się kiedyś stało (...).? odpowiadał w imieniu grupy "Ławeczka" jeden z jej członków.

Na dwanaście płócien Aleksandra Rykała przeniosła swoje emocje związane z przebywaniem w tym miejscu. Są one dramatycznie podrapane, porysowane, rozdarte, toną w czerni. Liczba obrazów symbolizuje ramiona rozbitej Gwiazdy Dawida. Uległa ona totalnej dekonstrukcji, w której jednak zachowuje element pierwotnej struktury. Ramiona wyobrażające niebo i ziemię, odnajdujemy tu w odwróconym porządku. Wyłaniają się jako jasne linie z wszechogarniającej czerni, iskierki w ciemności, a może jak modlitwa....

Maciej Tołwiński w swoich syntetycznych przedstawieniach wyraził osobisty bunt zawierający się w krótkim haśle "bóg na urlopie", umieszczonym tuż nad walizką przedstawioną w jednej z czterech prac. Na sąsiednich ukazał pociąg, mogił
Wernisaż wystawy Bolące miejsce w Muzeum w Treblince
Wernisaż wystawy Bolące miejsce w Muzeum w Treblince
ę, a może dół, tory kolejowe, wielki wybuch. Znamienne są tu brak tytułu i rachunki obliczeniowe bez wyniku, bo jak mówił artysta nie potrafi zrozumieć tego co się tu wydarzyło, a liczba ofiar jest dla niego czymś nie do pojęcia.

Figura, pejzaż, figura, pejzaż. W takim rytmie eksponował swoje przedstawienia Marcin Sutryk. Przytłumiona kolorystyka współgra z przygnębiającym nastrojem tych płócien. Ten pejzaż to Treblinka, taka jaką możemy oglądać dziś, ale nie ma w niej przedstawionego przez autora człowieka, który jak podkreśla: "(...) miał przyjaciół, rodzinę, marzenia i plany na przyszłość". "Ciszę pamięci I" buduje pustaka pejzażu i obecność ofiary w naszej świadomości.

Rodzaj czarnego poliptyku skonstruował Tomasz Nowak. Jego przedstawieniowa cisza przywodzi na myśl fizyczną nieobecność, stan zerowy w egzystencjalnym wymiarze. Niżej artysta umieścił księgę, której co znamienne kart nie można otworzyć. C
Wernisaż wystawy Bolące miejsce w Muzeum w Treblince
Wernisaż wystawy Bolące miejsce w Muzeum w Treblince
zy zamknięcie oznacza niemożliwość powtórzenia się historii, czy też kryje się za nim lęk przed przyglądaniem się jej wszystkim koszmarom? A może chodzi o niemożność dotarcia do pojedynczych doświadczeń, które budują tę przerażającą całość? Zostanie ona czymś na zawsze do końca nieodkrytym jak czarne, anonimowe macewy symbolicznie zaprezentowane przez Nowaka na tej wystawie.

"Cisza pamięci" to w najważniejszej linii dialog prac z "bolącym miejscem". Kolejne proste to wzajemne komunikowanie się realizacji pomiędzy sobą, w takim samym stopniu jak między sobą a widzem. Te kierunki są tym realniejsze im prawdziwszy jest pomost między tragicznymi zdarzeniami a subiektywną wypowiedzią artysty na ich temat. Forma uzewnętrzniająca to co indywidualne, obecne bardzo głęboko wewnątrz twórcy może oddziaływać na odbiorcę.
Wypowiedzi "Ławeczki" to bardzo osobiste narracje odnoszące się do traumy, której upływ czasu nigdy nie rozmagnesuje. Je
Wernisaż wystawy Bolące miejsce w Muzeum w Treblince
Wernisaż wystawy Bolące miejsce w Muzeum w Treblince
j obecność w ludzkiej świadomości jest jak rekin umieszczony w sześciennej witrynie przez Damiena Hrista w pracy pt: "Fizyczna niemożliwość śmierci w umyśle kogoś żywego".


Wystawę można oglądać do 6 maja w Muzeum Walki i Męczeństwa w Treblince







strona główna | e-kultura | kalendarium | relacje | kontakt | linki | stowarzyszenie tutajteraz | polityka prywatności
Copyright 2010 © stowarzyszenie tutajteraz. All rights reserved.
Powered by Projektowanie stron Siedlce
Strona wygenerowana w 0.031 sekund